منو

حکم شرعی مساحقه (همجنس بازی) بین دو دختر چیست؟

پرسش:

حکم شرعی مساحقه (همجنس بازی) بین دو دختر چیست؟

 

پاسخ:

1. مساحقه، عمل شیطانى و به معنای ساییدن و مالاندن دو زن فرج خود را به یک دیگر است، و این کار حرام است‏. [1]

2. هر گاه چهار شاهد عادل شهادت به مساحقه دادند، مساحقه ثابت می شود؛ چه محصنه (زن شوهردار) باشد یا غیر محصنه (زن غیر شوهر دار) و چه کافر باشد و چه مسلمان.[2]

3. در صورت تکرار مساحقه، و جاری کردن حد، فتاوای فقها در این حکم متفاوت است که در این جا به چند نمونه اشاره می شود:

الف. برخی از فقها قائلند احتیاط واجب این است که در دو مرتبه اول تعزیر شده و در مرتبه سوم،  حدّ  اجرا می شود.[3]

ب. برخی دیگر از فقها قائلند در صورت تکرار مساحقه و تکرار جاری شدن حدّ، بعد از هر بار مساحقه، مجازات مرتبه سوم، کشتن است.[4]

ج. اما برخی مجازات مرتبه چهارم، را کشتن می دانند.[5]

 4. اگر قبل از این که شهادت چهار شاهد عادل بر مساحقه اقامه شود، مساحقه دهنده و مساحقه کننده توبه نمایند، مشهور بین فقها این است که حدّ ساقط می شود. و مجازات نمی شوند[6] اما بعد از شهادت دادن چهار عادل بر مساحقه، اگر توبه ای صورت گیرد، حدّ ساقط نمى‏شود.[7]

 5. با اقرار و توبه، قاضی مخیّر است در عفو (بخشش) و اقامه حدّ.[8]

 

************

اما، آیا برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده برای ازدواج تا ابد حرام می شود؟

 

باید گفت: مساحقه با لواط فرق می کند و برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده برای ازدواج، حرام ابدی نمی شود.

 

برگرفته از سایت اسلام کوئیست

-----------------------

[1] مجلسی، محمدباقر، حدود و قصاص و دیات، ص 22، مؤسسه نشر الآثار الإسلامیة، قم، چاپ اول؛ بهجت، محمدتقی، جامع المسائل (للبهجة)، ج ‏5، ص 176، چاپ اول، قم.

[2]جامع المسائل (للبهجة)، ج‏5، ص 176؛ امام خمینی، تحریرالوسیله، ج 2، ص 470، م 9، مؤسسة دار العلم‏، چاپ اول، قم؛ شعرانی، شیخ أبو الحسن، ‏ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج‏2، ص 737، منشورات إسلامیة، تهران، چاپ پنجم، 1419ق؛ اما برخی بین محصنه و غیر محصنه در تازیانه زدن فرقی قائل هستند؛ مانند حضرت آیت الله خوئی:«اگر غیر محصنه (زن غیر شوهر دار) باشد، - چه مسلمان باشد و چه کافر - صد تازیانه به هر یک باید زد اما اگر محصنه (زن شوهردار) باشد، سنگسار می شوند»؛( خوئی، سید أبو القاسم،‏ تکملة المنهاج، ص 40، م 194، نشر مدینة العلم‏، قم، چاپ 28، 1410ق).

[3] تحریرالوسیلة، ج2، ص 471، م 12.

[4] تکملة المنهاج، ص 41، م 195.

[5] مانند حضرت آیة الله بهجت: در صورت تکرار مساحقه و تکرار اقامه حدّ، در مرتبه چهارم به قتل مى‏رسانند صاحب مساحقه را، بنا بر احوط در عدم قتل در ثالثه.( جامع المسائل (للبهجة)، ج‏5، ص 176). و همچنین در: ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج‏2، ص 737.

[6] جامع المسائل (للبهجة)، ج ‏5، ص 177؛ تکملة المنهاج، ص 41، م 196؛ ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج‏2، ص 737.

[7] جامع المسائل (للبهجة)، ج ‏5، ص 177؛ تکملة المنهاج، ص 41، م 196؛ ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج‏2، ص 737.

[8] جامع المسائل (للبهجة)، ج‏5 ، ص 177.