ــ علت ازدواجهای مکرر پیامبر اکرم (ص) چه بوده است؟!!
- دسته: پیامبر اکرم (ص)
- بازدید: 302
سؤال:
علت ازدواجهای مکرر پیامبر اکرم (ص) چه بوده است؟ برخی از مخالفان اسلام، می گویند هدف پیامبر اسلام در این گونه ازدواجها (نعوذ بالله) فقط و فقط مسائل جنسی بوده است!!
جواب:
ازدواج پيامبر(ص) با زنان متعدد و مختلف براى حل يك سلسله مشكلات اجتماعى و سياسى در زندگى او بوده است.
زيرا میدانيم هنگامى كه پيامبر (ص) نداى اسلام را بلند كرد تك و تنها بود، و تا مدتها جز عده ی محدود و كمى به او ايمان نياوردند، او بر ضد تمام معتقدات خرافى عصر و محيط خود قيام كرد، و به همه اعلان جنگ داد، طبيعى است كه همه اقوام و قبائل آن محيط بر ضد او بسيج شوند.
و بايد از تمام وسائل براى شكستن اتحاد نامقدس دشمنان استفاده كند كه يكى از آنها ايجاد رابطه ی خويشاوندى از طريق ازدواج با قبائل مختلف بود، زيرا محکمترین رابطه در ميان عرب جاهلى، رابطه ی خويشاوندى محسوب مىشد، و داماد قبيله را همواره از خود مىدانستند، و دفاع از او را لازم، و تنها گذاشتن او را گناه مىشمردند.
قرائن زيادى در دست داريم كه نشان مىدهد ازدواجهاى پيامبر(ص) لا اقل در بسيارى از موارد، جنبه ی سياسى داشته است.
آری بعضى از ازدواجهای او براى كاستن از عداوت، يا طرح دوستى و جلب محبت اشخاص و يا اقوام متعصب و لجوج بوده است.
روشن است كسى كه در سن 25 سالگى كه عنفوان جوانى او بوده با زن بيوه چهلسالهاى ازدواج مىكند، و تا 53 سالگى تنها به همين يك زن بيوه قناعت مىنمايد و به اين ترتيب دوران جوانى خود را پشت سر گذاشته و به سن كهولت مىرسد، و بعد به ازدواجهاى متعددى دست مىزند حتماً دليل و فلسفهاى دارد، و با هيچ حسابى آن را نمىتوان به انگيزههاى علاقه جنسى پيوند داد، زيرا با اينكه مسأله ی ازدواج متعدد در ميان عرب در آن روز بسيار ساده و عادى بوده و حتى گاهى همسر اول به خواستگارى همسر دوم مىرفته و هیچ گونه محدوديتى براى گرفتن همسرى قائل نبودند براى پيامبر(ص) ازدواجهاى متعدد در سنين جوانى نه مانع اجتماعى داشت، و نه شرائط سنگين مالى، و نه کمترین نقصى محسوب مىشد.
جالب اينكه در تواريخ آمده است پيامبر(ص) تنها با يك زن «باكره» ازدواج كرد و او عايشه بود، بقيه ی همسران او همه زنان بيوه بودند كه طبعاً نمیتوانستند از جنبههاى جنسى چندان تمايل كسى را برانگيزند(1).
حتى در بعضى از تواريخ مىخوانيم كه پيامبر با زنان متعددى ازدواج كرد و جز مراسم عقد انجام نشد، و هرگز آميزش با آنها نكرد، حتى در مواردى تنها به خواستگارى بعضى از زنان قبائل قناعت كرد(2).
و آنها به همين قدر خوشحال بودند و مباهات مىكردند كه زنى از قبيله ی آنان به نام همسر پيامبر(ص) ناميده شده، و اين افتخار براى آنها حاصل گشته است، و به اين ترتيب رابطه و پيوند اجتماعى آنها با پيامبر(ص) محکمتر، و در دفاع از او مصممتر مىشدند.
از سوى ديگر با اينكه پيامبر(ص) مسلماً مرد عقيمى نبود ولى فرزندان كمى از او به يادگار ماند، در حالى كه اگر اين ازدواجها به خاطر جاذبه ی جنسى اين زنان انجام مىشد بايد فرزندان بسيارى از او به يادگار مانده باشد.
و نيز قابل توجه است كه بعضى از اين زنان مانند عايشه هنگامى كه به همسرى پيامبر(ص) در آمد بسيار كم سن و سال بود، و سالها گذشت تا توانست يك همسر واقعى براى او باشد، اين نشان مىدهد كه ازدواج با چنين دخترى انگيزههاى ديگرى داشته و هدف اصلى همانها بوده است كه در بالا اشاره كرديم.
گر چه دشمنان اسلام خواستهاند ازدواجهاى متعدد پيامبر اسلام ص را دستاويز شديدترين حملات مغرضانه قرار دهند، و از آن افسانههاى دروغين بسازند، ولى سن بالاى پيامبر(ص) به هنگام اين ازدواجهاى متعدد از يك سو، و شرائط خاص سنى و قبيلهاى اين زنان از سوى ديگر، و قرائن مختلفى كه در بالا به قسمتى از آن اشاره كرديم از سوى سوم حقيقت را آفتابى مىكند، و توطئههاى مغرضان را فاش مىسازد.(3).
-----------------------------------------------------
(1) بحار الانوار، ج 22، ص 191 و 192
(2) همان.
(3) تفسیر نمونه، ج 17، ص 381