منو

ــ آیا با زن فاحشه می توان ازدواج موقت (صیغه) کرد؟

پرسش:

آیا با زن فاحشه می توان ازدواج موقت (صیغه) کرد؟

 

پاسخ:

در توضیح این جواب باید گفت که در روایات‏ ما موارد بسیاری وجود دارد که دقیقا همین پرسش، خدمت ائمه(ع) مطرح گردیده است به عنوان نمونه:

روایت اول: اسحاق بن جریر می گوید که خدمت امام صادق (ع) عرض نمودم: در شهر ما کوفه زنی مشهور به فحشاء است، آیا می توانم با او ازدواج موقت نمایم ؟ امام فرمودند: آیا آن زن بر در خانه خود پرچم آویخته است؟ [سابقا فواحش رسمی بر در خانه خود پرچمی به عنوان علامت می آویختند.] گفتم اگر این گونه بود که از طرف حکومت دستگیر می شد! امام فرمودند: با او ازدواج موقت نما. سپس آهسته به یکی از دوستان خود چیزی فرمود که من آن شخص را بعدها دیدم و از او پرسیدم که امام چه مطلبی به شما فرموده بود؟

او در پاسخ گفت که امام به من فرمود که حتی اگر آن زن از فواحش رسمی نیز بود، ازدواج موقت با او گناهی در پی نداشت زیرا با این ازدواج آن زن را از عمل حرام باز داشته، به عمل حلالی رهنمون میساخت[1]

 

روایت دوم: در روایت دیگری حسن بن ظریف نقل نموده که در محل زندگی ما زنی زیبارو وجود داشت که قصد ازدواج موقت با او را داشتم ولی او فاحشه ای بود که هیچ ابائی از ارتباط نامشروع با افرادی که با آنها ازدواج نکرده نداشت، به همین دلیل از او بدم آمد ولی بعد از مدتی با خود گفتم: ائمه ی ما فرمودند که ازدواج موقت با فواحش ایرادی ندارد زیرا او را از حرام به حلال راهنمایی می نماییم، (برای رفع این تردید) در نامه ای که خدمت امام حسن عسکری (ع) تقدیم داشتم، از ایشان مشورت خواستم .

ایشان در پاسخ فرمودند: ازدواج با فواحش ایرادی ندارد ولی با این وجود از ازدواج موقت با آن همسایه ات صرف نظر نما، زیرا او زنی هتاک بوده و به دلیل این که همسایه ات نیز می باشد، ترس آن دارم که موضوع را علنی نموده (برای تو ایجاد دردسر نماید) .

بعد از این مشاوره من از ازدواج با او چشم پوشی نمودم ولی یکی از دوستان و همسایگانم با او ازدواج موقت نمود و این ازدواج برای او ایجاد مشکل نموده موجب دستگیری او و پرداخت مبلغ زیادی به عنوان مجازات گردید ولی خداوند به برکت امام (ع) مرا از این گرفتاری نجات داد[2].

 

احادیث بسیار دیگری نیز بر کراهت ازدواج موقت با این گونه افراد در دسترس است[3] و توصیه شده که ازدواج موقت نیز با زنان مومن و عفیف انجام پذیرد[4] .

با دقت در این روایات و سایر احادیث موجود در این مورد در می یابیم که :

اگر به دلایلی تصمیم به ازدواج موقت گرفته شد، بهتر است که طرف مقابل فردی عفیف و پاکدامن بوده و مراعات حدود شرعی از جمله عده ازدواج را بنماید. اما در هر صورت ازدواج موقت با فواحش هر چند کراهت دارد ولی حرام نیست، زیرا موجب آن می گردد که آنها لا اقل در آن مقطع دست از کار حرام بردارند. بر این اساس هیچ کدام از فقهای شیعه فتوا به حرمت چنین ازدواجی نداده اند .

 

به نقل از سایت اسلام کوئست

----------------------------------

[1] - شیخ حر عاملی ، محمد بن حسن ، وسائل الشیعه ، مؤسسة آل البیت ، قم ، 1409 ، ج 21 ، ص29 ، روایت 26439 .

[2] - همان ، ج 21 ، صص 29 - 30 ، روایت 26440 .

[3] - همان ، ص 27 .

[4] - همان ، ص 25 .