منو

ــ اگر حضرت علي ع زنده مي‌ماند، آيا ابن ملجم را مي‌بخشيد؟

سؤال:

اگر حضرت علي ع زنده مي‌ماند، آيا ابن ملجم را مي‌بخشيد؟

 

پاسخ :

شيخ عباس قمي مي‌نويسد:

«علي ـ عليه السّلام ـ به امام حسن ـ عليه السّلام ـ فرمود: اي پسر با اسير خود مدارا كن... اگر من از دنيا رفتم قصاص كن او را بكش... و اگر زنده ماندم من خود داناترم كه با او چه كار كنم و من اولي مي‌باشم به عفو كردن. زیرا ما اهل بيتي هستيم كه با گناه كار در حقّ ما، جز به عفو و كرم رفتار ديگر ننمائيم...».[1]

شيخ مفيد (ره) نيز چنين مي‌نويسد:

«فردي از حمدان ابن ملجم را تعقيب كرد، قطيفه‌اي كه در دست داشت بر روي او انداخت، بعد او را به زمين زد و شمشيرش را گرفت و او را به محضر اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ آورد،[2] چون ابن ملجم (لعنة الله عليه) را پيش امام آوردند، امام به او نگاه كرد و فرمود: «النّفس بالنّفس» اگر من از دنيا رحلت كردم او را بكشيد، چنانچه مرا كشت و اگر زنده ماندم خود دربارة او فكري خواهم كرد... اگر زنده ماندم خودم مي‌دانم با او چگونه معامله كنم و اگر در گذشتم با قاتل من چنان كنيد كه با كشندة پيغمبران مي‌نمودند يعني او را بكشيد و سپس بدن او را بسوزانيد.» [2]

نتيجه اينكه: هر نمي‌توان به طور صريح قضاوت كرد و لكن با توجه به آنچه  شیخ عباس قمی از حضرت علي  ع در نقل کرد ، مي‌توان گفت كه اگر ايشان زنده مي‌ماندند با توجه به قول مذكور، ابن ملجم ملعون را مي‌بخشيد و قصاص نمي‌كردند.

 

به نقل از سایت اندیشه قم

----------------------------------

[1] . قمي، عباس، منتهي الامال، قم، انتشارات هجرت، چاپ سيزدهم، زمستان 1378 ش، ج 1، ص 333.

[2] . درباره گرفتن ابن ملجم ملعون نظر ديگري هست كه او را «حذيفه» در كوچه‌هاي كوفه گرفت. ر: ك. بحار الانوار.

[3] . مفيد، الارشاد، ترجمة شيخ محمد باقر ساعدي خراساني، انتشارات كتابفروشي اسلاميه، 1364 هـ .ش، فصل 5، ص 24 و 25.